Zelf een fietswiel spaken. Hoe doe je dat?



pizza

Het kan een tijdrovende klus zijn, maar wanneer u dit met de juiste techniek doet, kan dit alles met elkaar 2 uren duren. Zonder de juiste techniek een paar keer eerder wielen gespaakt. Het was een erg vermoeiend en inspannende klus wat veel tijd kostte. Je had er dan een "voorbeeld wiel" bij om iedere spaak te volgen. Ondanks het voorbeeld was al gauw een fout gemaakt. Als het niet lukte, was je daar heel lang mee bezig en soms ook het risico dat het wiel ook niet eens gecentreerd was.

Sinds kort geleden deze You-Tube filmpje bekeken en begreep dat hier een bepaald techniek voor nodig was. Nu is dit niet meer een vermoeide klus maar zelfs een leuk en ontspannende bezigheid. Kortom: Leuk om het zelf te doen.
Om het kort weer te geven, is hier een voorbeeldfilmpje op YOU-TUBE erbij gebruikt.

Dat is te zien door op de afbeelding te klikken. > > >




Het is handig om een leuk stuk gereedschap aan te schaffen of
te maken van een (rechte) voorvork van een oude fiets:



wielrichter       wielrichter             


spaakspanner             
Een Wielrichter. Kost ongeveer €40
(figuren links)                 

                                           +

                                                                            Spaakspanner: (figuur rechts)
                                   Afhankelijk waar u hem koopt varieert dit van € 2 tot zelfs € 9






De werkvolgorde:


LET OP!


** Het is bij deze klus uiterst belangrijk om de juiste werkvolgorde aan te houden: **

Wanneer dit niet met de juiste werkvolgorde gevolgd wordt is de kans dat het wiel niet juist gecentreerd is.
Dan wordt het werk meer een inspannende klus met de kans op fouten waarbij herstellen zeer vermoeid kan worden.

Spaken op de naaf bij de kant van de ketting er eerst in. Te beginnen met de 1e spaak in de juiste gaten van de naaf naar de velg. ( Als u dit voor de eerste keer doet, deze eerste stap even goed controleren of de aantal gaten (3) tussen de spaken gelijk zijn. Een vergissing is snel gemaakt. Om dit op latere tijdstip te herstellen kost het wat tijd.

Dan andere kant met de juist spaak als eerste beginnen, totdat er 2 gaten tussen de spaken overblijven.

Dan wiel weer omdraaien met de kant waar de eerste spaken begonnen, totdat er nog 1 gat tussen de spaken over blijft.
Dan omdraaien en de rest.

Licht aanspannen zodat ze allemaal even gespannen aanvoelen en allemaal dezelfde aantal schroefdraadgangen
op de spaak over houden.

Wiel centreren

En dan uitdraaien en stellen. De eventuele overgebleven slag nog even bijwerken.

Controleren of het wiel nog gecentreerd is en de spaakspanning van alle spaken overal zoveel mogelijk gelijk zijn.

Na het voltooien de band monteren en oppompen tot 3 bar zodat de band overal goed
op de velg gedrukt wordt.

Succes met deze leuke klus!




Terug naar Home